Kilometar autoputa Srbiji skuplji: 4 od najskupljeg norveškog, 10 puta od australijskog!?

Izgradnju 1km puta plaća se u Australiji oko 1-2 miliona evra, a to je za četiri traka u oba smjera i uključuje zasebnu fiberoptičku mrežu i elektroniku za nadzor i kontrolu saobraćaja

Kilometar autoputa koji treba da prođe kroz Frušku goru je skoro 4 puta skuplji od najvećeg norveškog projekta svih vremena i čak 10 puta skuplji od cene po kilometru u Australiji. Jedan kilometar puta, koji će raditi kineske firme, u Srbiji košta skoro 14 miliona eura, dok kilometar puta u Australiji košta od 1 do 2 miliona eura.

Poređenja radi, norveški projekat uključuje i mrežu tunela ispod mora, među kojima je i Rogfast – najduži podvodni tunel na svijetu, koji će prolaziti 390 metara ispod površine mora. Norveški autoput je najveći infrastrukturni projekat u toj zemlji i ima za cilj da poveže Kristiansand na jugu sa Trondhajmom na sjeveru zemlje.

Norveški autoput jendim dijelom ide pod vodom

Norvežani svoj autoput finansiraju sami i, osim po obimu posla, po svim karakteristikama nadmašuje vojvođanski. Rok izgradnje za norveški autoput je 7 godina, a gradnja Fruškogorskog koridora u startu kasno 5 godina. Aleksandar Vučić je najavio izgradnju saobraćajnice još  za 2016.

Za izgradnju Fruškogorskog koridora, država se zadužila kod kineske Eksim banke, odnosno kineskog ministarstva pod veoma nepovoljnim uslovima.

Za put dugačak 47,7km sa jednim mostom i tunelom dužine 3,5km između Novog Sada i Rume, Srbija će platiti kineskom izvođaču radova 660 miliona eura. Drugim riječima, kilometar puta koštaće građane Srbije skoro 14 miliona eura, više nego koliko košta najskuplji put u Norveškoj – napisao je direktor Instituta za evropske poslove Leo Naim Beširi na svom Tviteru.

Na ovu činjenicu da je čak i najskuplji put u Norveškoj jeftiniji od srpskog puta, osvrnuo se korisnik Tvitera koji, kako kaže, radi u ministarstvu za infrastrukturu i saobraćaj u Australiji.

Pošto radim u ministarstvu za infrastrukturu i saobraćaj u Australiji (DoT) samo hoću da napomenem da izgradnju 1km puta plaćamo oko 1-2 miliona eura, a to je za četiri traka u oba smijera i uključuje zasebnu fiberoptičku mrežu i elektroniku za nadzor i kontrolu saobraćaja – napisao je on.

Postavlja se pitanje zašto su putevi u Srbiji višestruko skuplji, kada je čak i u ekonomski daleko razvijenijim državama cijena izgradnje puteva višestruko jeftinija.

Za jednu od skupljih sekcija na kojoj sam radio cijena je bila oko $6M AUD po km ili 4M€/km. Asfalt košta oko $200/t da se postavi sa mašinom “shuttle buggy” koja košta oko $100/h sa vozačem koji košta isto toliko. Za direktnog izvođača na terenu, cijena jedne radne grupe sa par kamiona, kaminom s vodom, valjkom, mašinama, bagerom, i do 10 radnika nije skuplja od $700-1000 po satu. Ni sam “work site” sa komunalijama, kućicama, itd ne može biti toliko skup da autoput toliko poskupi u Australiji – objasnio je Tviteraš zašto australijski putevi koštaju jeftinije.

Agencije

Please follow and like us:
Share this:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial